lördag 25 juni 2016

Vaniljmuffins med chokladmousse och chokladdekor

Återigen har jag använt mig av mitt favoritrecept på muffins, spritsat på chokladmousse och dekorerat med choklad som jag haft chokladdekorark på. Hur jag gjorde dessa chokladdekorer ser du i detta blogginlägg.





Vaniljmuffins, 12 st
2 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljextrakt
150 gram smör, rumsvarmt
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Koka upp mjölken med hälften av sockret och all vaniljextrakt. Vispa smöret och äggen pösigt, tillsätt resten av sockret. Blanda mjöl och bakpulver, ha ner detta i äggmixen. Häll sist i mjölken och fördela smeten i 12 formar. Smeten är lös men det är som det ska vara :) Ha dubbla formar om du inte ha en muffinsplåt.

Grädda i 175 grader 25 minuter.
Låt svalna innan garnering.

Chokladmousse
100 gram mörkchoklad
2 dl vispgrädde
2 äggulor

Smält chokladen i vattenbad eller försiktigt i mikro. Vispa grädden, men ej för hårt! Ha ner en äggula i taget i den varma chokladen under omrörning. Häll ner chokladen i grädden och rör om ordentligt med slickepott.  Ställ bunken i kylen så moussen stelnar något. Ha sedan ner i spritspåse med önskad tyll och dekorera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar