torsdag 8 oktober 2015

Äppelsmulpaj, fryst

Jag har plockat av så mycket äpplen jag kunnat från vårt  äppelträd, har man lyckan att ha äppelträd i sin trädgård ska det tas tillvara tycker jag.
Jag gillar att ha fikabröd i frysen, man vet ju aldrig när man får oväntat besök, så jag gjorde äppelsmulpajer som jag fryste in. Så smidigt och nygräddad paj är aldrig fel att bjuda på.
Dessa gjorde jag i folieformar så jag inte länsade skåpen på alla pajformar :)


Känns lustigt att lägga ut foton på en halvfärdig kaka :)
Till en smulpaj
3-4 äpplen
Lite kanel
125 gram rumsvarmt smör
1,5 dl strösocker
1 dl havregryn
2 dl vetemjöl
Skala och skär äpplena i bitar och lägg i formen. Pudra över kanel.
Mixa alla ingredienser till smulet och smula över äpplena. Lägg på locket till formen och frys in.
När det är dags för gräddning ta av locket och  ställ in dem i kall ugn,  sätt graderna på 200 och klocka 20-25 minuter när ugnen nått sina 200 grader.
Servera med vaniljsås, grädde eller glass.
Så kan man ha sommar hela året :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar