söndag 15 februari 2015

Snickers-cheesecake

Galet god cheesecake som jag gjorde efter Roys bok United states of cakes som jag fick när jag fyllde år.
Den bjöd jag på när vi firade min man som fyllt år.
Några moment att göra men klart värt det!
Goda grejer!
Cheesecake fyllningen hälls över snickers och nötter
Cheesecaken odekorerad,
Kanten ser bränd ut men det är den icke, kakao i bottnen som gör den mörk ju :)
Redo att avnjutas!
God!
Vips! Så vare slut!

Botten:
200 g Digestivekex
100 g Smör, smält
40 g Strösocker (1/2dl)
10 g Kakao (1 1/2 msk)
3 g Salt (1/2tsk)
Kör kexen i en matberedare till smulor och ha ner övriga ingredienser, smöret sist. Tryck ut i en springform och uppåt kanten, ca  3-4 cm. Grädda botten på 180 grader varmluft i 7 min, låt svalna.

Cheesecake:
600 g cream cheese  naturell
180 g Strösocker (2dl)
1/2 st Vaniljstång
20 g Vetemjöl (2msk)
50 g Grädde (1/2dl)
2 st Äggulor
 2 st Ägg

2 snickers á 50 gram (Roy tycker 80 gram räckte, man jag körde med 100 gram)
1 dl salta nötter

Sätt ugnen på 210 grader varmluft. Vispa färskost, strösocker, fröna från vaniljstången och vetemjölet tills den känns lätt fluffig. Vispa i grädde. Blanda i försiktigt äggulorna och sedan ett ägg i taget. Lägg snickers bitar och nötterna på den färdiggräddade bottnen. Häll på fyllningen och grädda på 210 grader i 10 min. Sänk sedan värmen till 105 grader utan att öppna ugnsluckan och grädda ytterligare 35 – 40 min. Stäng av ugnen och låt cheesecaken svalna i ugnen i 30 minuter innan du öppnar luckan, då minskar du risken för att den spricker. Ta ut låt svalna och förvara i kylen minst 6 timmar innan den dekoreras. Den kan gott stå över natten, dekorera samma dag den ska ätas.


Frosting:
300 g cream cheese, naturell
15 g Kakao (2msk)
120 g Florsocker (ca 2 dl)
3 g Vaniljsocker (1tsk)
50 g Grädde (1/2dl)
Vispa alla ingredienser förutom grädden, vispa tills det känns lätt och fluffigt, vispa sedan i lite i taget av grädden tills du har en slät frosting. Spritsa ut frostingen eller stryk ut med en pallet på cheesecaken och dekorera med jordnötter och snickers bitar och pudra på lite kakao.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar