lördag 14 februari 2015

Chokladcupcakes

Jag tröttnar då inte på att göra cupcakes och nu blev det några söta till alla hjärtans dag fikat.

Efter att ha gjort en snickers-cheesecake  (inlägg kommer!) hade jag frosting kvar som jag ville ta till vara på då frostingen var så len och god, så jag gjorde några få chokladmuffins som jag kunde dekorera med denna frosting. Det är inget smör i frostingen så den känns inte så fet/tung.
Söta formar och lite jordgubbsströssel så blev de puttenuttiga och alla hjärtans dagiga.




Chokladmuffins, blott 5 st

25 g smör
0,25 dl mjölk
1 ägg
0,25 dl farinsocker
0,25 dl socker
2 msk kakao
0,5 tsk bakpulver
1 dl mjöl

Vispa ägg, strö- och farinsocker poröst. Rör försiktigt ner de torra ingredienserna Smält smöret, ha i mjölken och blanda ner det sist. Fördela i muffinsformar och grädda i 225 grader ca 10 minuter.

Chokladfrosting, till ca 5 st

100 g Färskost
1,5 msk kakao
0,75 dl  florsocker
0,5 tsk vaniljsocker
1,5 msk grädde

Blanda alla ingredienser men ha i grädden sist.
Vispa tills det blir en slät frosting, då är den redo att dekoreras med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar