onsdag 17 december 2014

Kolacupcakes med grädde och knäck

Häromveckan var vi hos mina föräldrar på fika. Jag kastade ihop några muffins med kolasmak och en knäck i mitten. Dekorerad med vanlig grädde och som pricken över i en knäck på toppen :)



Visst kan det vara de mest charmiga muffinsformarna?!


Receptet är baserat på ett av mina favorit muffinsrecept som jag lagt ut förut -> här.
Men jag modifierade om och bröt ner det till 1/3.

Kolamuffins, 6 st

0,75 dl mjölk
1 tsk kakao
0.75 dl strösocker
50 gram smör
3 msk sirap
1 ägg
1 dl vetemjöl
0,5 msk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver

Koka upp mjölk, kako och hälften av sockret. Låt svalna. Vispa andra halvan socker med ägget och rumsvarmt smör. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver, sikta sen ner detta i äggblandningen, Rör om. Häll sist ner "chokladmjölken" och blanda ihop.
Häll ner i 6 st formar (smeten är ganska lös, men det är precis som det ska vara), ha ner en knäck i varje form och grädda sen i 175 grader ca 20-22 minuter.

När de svalnat dekorera med grädde och en knäck :)


1 kommentar: