torsdag 25 december 2014

Chokladpraliner

Precis som förra året gjorde jag praliner till jul, både åt andra och till oss. I år hade jag mer snits på ganacherna då jag i maj gick en pralinkurs på Svenska Gourmetakademien.
Då jag fick många beställningar (närmare 150 st praliner) så valde jag att inte göra alla skal själv i år. Fusk kan tyckas, men tiden fanns inte och det kändes "okej" när även kursledaren för pralinkursen sa att han använde sig av dessa och satsade på att briljera med sina ganacher. Hasselnötstryffeln är dock rullad och ej i färdigt skal.

OBS! Tänk på att INTE förvara pralinerna i kylen utan i rumstemperatur. Endast ganachen kan förvaras i kyl, men så fort den hamnar i ett chokladskal ska det förvaras i rumstemperatur (annars kan chokladen missfärgas/få vita fläckar).
Ska ganachen och pralinerna hålla länge har man ner 1 msk ren sprit i varje ganache, då står de sig 2-3 månader!

Jag skänkte en ask till Livbojen för hemlösa katter då de gör ett fantastiskt jobb att rädda hemlösa katter, och detta var mitt sätt att bidra. Asken auktionerades ut och de fick in 350 kronor.
Det värmde i hjärtat.

                                        _________________________________________

Här bjuder jag på mina fyra ganacher.
Man kan spritsa dem i skal eller låta stelna i kyl och sen rulla till bollar som sen doppas/rullas i smält choklad.

Baileyspralin
Baileyspraliner
25 gram strösocker
1,75 dl vispgrädde 40%
200 gram ljus choklad
3-4 msk baileys

Värm upp sockret i kastrull tills det karmelliseras (blir brunt), det går snabbt så var med! Rör då och då med ballongvisp. Ha ner grädden och rör tills det karamelliserade sockret lösts upp. Ta av från spisen, rör ner chokladen. När du fått en len smet ha ner baileysen, smaka av hur mycket du vill ha i.

Hasselnötspralin

Hasselnötspralin
100 gram hackade rostade hasselnötter
100 gram ljus choklad
1 dl vispgrädde 40%
100 gram ljus choklad
100 gram hackade hasselnötter
25 gram råsocker

Smält 100 gram choklad genom att lägga den i 1 dl uppvärmd grädde. Ha ner 100 gram finhackade hasselnötter och blanda väl. Låt stelna i kyl något, Rulla till bollar.

Blanda råsockret med 100 gram finhackade hasselnötter,
Smält  100 gram choklad, låt svalna något, men får ej stelna till). Nu blir det kladdigt för varje boll ska ner i den smälta chokladen och täckas med ett tunt lager choklad, sen ska den rullas i hasselnöt/sockerblandningen. Ställ i kyl att stelna.

Polkagrispralin
Polkagrispraliner
1 dl vispgrädde 40%
200 gram vit choklad
70 gram krossade polkagrisar
Rosa geléfärg
Värm grädden, koka ej. Ta från spisen och ha ner chokladen (i bitar). Rör sakta tills chokladen smält. Ha sist ner finkrossade polkagrisar och rosa geléfärg (om så önskas). Tänk på att inte ha i polkagrisen när det är för varmt då de klumpar sig.

Saffranspralin

Saffranspraliner

1 dl vispgrädde 40%
200 g vit choklad
1 gram saffran

Värm grädden, koka ej. Ta från spisen och ha i saffran samt chokladen (i bitar). Rör sakta tills chokladen smält.


Dekorerade baileyspraliner

Polkagris i vita skal

Polkagris i mörka skal
Årets askar
Saffranspralinen är den vita, efter att jag fyllde skalen
så doppade jag dem i smält choklad och rullade sist i florsocker.

Årets askar

Årets askar
Packning pågår

Att göra egna skal är inte så svårt som man kan tro, men tidskrävande.
I framtiden kommer jag med inlägg om hur man gör egna skal i silikonformar, à la hemmabakare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar