torsdag 27 november 2014

Snabbrullade lussekatter med vaniljfyllning

Nu är det mindre än en månad till julafton och de första lussekatterna är bakade. Jag tycker att lussekatter kan bli lite torra (japp även med kesella i degen), så jag valde att fylla mina med vaniljfyllning för att "gojsa till" dem. 
Dessutom har jag en superdupersnabbt sätt att rulla dem på :)

Lussekatter
50 g jäst
5 dl mjölk
175 gram smör
1,75 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 gram saffran (2 pkt)
1,5 liter vetemjöl

Smält smöret och ha i mjölken, låt det bli något kallare än 37 grader då degen blir varm när den arbetas (så att det inte blir för varmt och jästen dör). Smula jästen i bunke och lös upp den med mjölkblandningen. Ha i socker, salt och saffran. Sikta ner mjölet lite i sänder (inte alltid man behöver hela mängden bara för att det står så i receptet) och arbeta degen blank och smidig.

Jäs till dubbel storlek.

Jag gjorde utbakning med fyllning enligt nedan. Sen fick de jäsa ca 30 minuter till.
Pensla med ägg och grädda ca 8-12 minuter i 225 grader.
Som ni ser skippade jag russinen, tyckte det räckte bra med fyllningen som kikar fram :)

Vaniljfyllning

150 gram mandelmassa
100 gram smör
3 msk vaniljsocker

Se till att smöret är rumsvarmt, mixa samman alla ingredienser och bred sen på degen.

Utbakningen

Kavla ut hälften av degen till en rektangel.
Bred 1/4 av fyllningen längs med halva långsidan

Rulla ihop och vänd rektangeln med "rullen" nedåt

. Bred ytterligare 1/4 fyllning längs med den andra sidan.
 Rulla ihop tills den möter andra "rullen"

 Från sidan ser det då ut såhär.
Skär i centimetertjocka skivor och lägg på plåt
Jäsdax igen.

En del av katterna redo för gräddning.

Redo att ätas.
Tyvärr gör inte detta foto dem rättvisa med lustig belysning i köket..
Men ni vet säkert hur gula och fina lussekatter är :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar