söndag 23 november 2014

Drömmar, funfetti-style

En klassisker med twist - vaniljdrömmar med strössel i. Lite mer färgglatt - lite roligare att äta ;)
Jag brukar vara bra på att planera mitt bakande men upptäckte mitt i att jag inte hade hjortronsalt, ingen fara på taket då jag ersatte med bakpulver. Dock förlorar man lite av kakornas sprödhet men goda blev de ändå.







Funfetti-drömmar

100 gram smör
2 dl strösocker
1 dl matolja
0,5 tsk vaniljextrakt
1 tsk hjortronsalt (MEN mitt var slut så jag tog  2 tsk bakpulver)
4 dl vetemjöl
Strössel

Blanda det rumsvarma smöret med sockret tills det är ordentligt blandat. Tillsätt oljan och vaniljen, rör om. Mixa hjortronsaltet (eller bakpulvret) med mjölet och ha i önskad mängd strössel, ha ner det i resten av blandningen.
Rulla ut till två längder och dela varje längd i ca 20-25 delar beroende på storlek som önskas på drömmarna. Rulla till bollar och tryck till dem något.

Grädda i 150 grader ca 20 minuter.

Och du - använder du hjortronsalt som det "ska" vara i drömmar, låt kakorna svalna ordentligt innan du proväter dem, annars får du en mindre angenäm smak i munnen då hjortronsalt innehåller ammonium :)

1 kommentar: