söndag 5 oktober 2014

MiniBiskvier

Jag fick lite mandelmassa av mamma och var såklart tvungen att hitta på något att göra med den :)
Små biskvier med choklad och vaniljsmak fick det bli. Jag hade i vaniljextrakt i chokladsmörkrämen vilket gjorde den extra söt och god, det händer "något mer" än bara choklad.
Dekorerade med ätbart silverpulver och rosa glasyr som jag ringlade över. Ser roligare ut så tycker jag ;)

Bottnarna svalnar. Vända med platta sidan upp,
Choklad & vanilj smörkrämen på
Doppade i choklad.
Dekorerade och klara!

Go-fatet!
Bilden säger väl allt - GOTT!


Mini biskvier, ca 13 st

1 ägg vita
100 gram mandelmassa

Riv mandelmassan och rlr ihop med ägget till en slät massa. Spritsa eller klicka ut på bakplåtspapper. Grädde i ca 10 minuter i 175 grader (ej varmluft).

30 gram ljus bakchoklad
65 gram smör
3/4 dl florsocker
1 tsk vaniljextrakt
1 äggula

Smält chokladen över vattenbad eller i mikro. Mixa samman alla ingredienser och vispa tills smörblandningen är slät och "fluffig". Lägg i spritspåse och spritsa en "rundel" på varje kall biskvibotten. Jag slätade även till med en kniv efteråt.
Ställ i kyl någon/några timmar.


100 gram choklad

Smält chokladen och doppa varje biskvi i chokladen. Håll upp och ner så överflödig choklad rinner av. Låt svalna och stelna. Dekorera om så önskas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar