torsdag 23 oktober 2014

Kaksprits och mjölkfria kolakakor

Jag fick en gammal kaksprits av svärmor som jag var nyfiken på att prova. Betydligt mera lättanvänd än en klassisk spritspåse med tyll då vissa  kakdegar kan vara svåra att spritsa ut.
I morgon ska jag träffa några väninnor varav en äter mjölkfritt så jag bakade mjölkfria kakor som jag tar med mig.
Jag valde stjärnmönstret och tryckte ut en kaksträng som jag sen snurrade om sig själv. Formen påminner om en sån där köpe-syltkaka,  jag å andra sidan gräddade kakorna som de var och ringlade över choklad när de svalnat, förutom på de kakor som ska vara helt mjölkfria såklart.















Mjölkfria kolakakor

100 g mjölkfritt margarin
 
½ dl socker 
½ dl ljus sirap 
2 tsk vaniljsocker 
½ tsk bakpulver 
2 ½ dl vetemjöl

Blanda samman margarin, socker och sirap. Ha sen i de torra ingredienserna.
Forma till 3 längder som plattas till något, eller som i mitt fall spritsade med kaksprits.
Grädda i 200 grader ca 13 minuter.
Klart!

1 kommentar: