söndag 3 augusti 2014

Chocolate marshmallow cookies

På Facebook är jag med i en grupp som heter KAKBURKEN och där har jag sett flera som lovordat dessa kakor, chocolate marshmallow cookies. Jag var ju tvungen att prova och se "what all the fuss is about".
Rätt hade de - vilka fantastiskt goda kakor! 
Lite pillriga att göra då man ska baka in marshmallowsbiten i degen, men värt besväret.

Recept, 36 st kakor12 marshmallows
115 g smör, rumsvarmt
1 dl farinsocker
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 ½ dl kakao
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt

Klipp marshmallowsarna i tredjedelar, så du får ut 36 st. Lägg dem på tallrik i frysen medan du gör degen.
Blanda smör och socker, ha därefter i ett ägg i taget och vaniljsocker. Blanda de resterande torra ingredienserna i en skål och häll ner pö om pö i smör/socker blandningen. Blanda ordentligt.

Dela degen i 36 delar och rulla till bollar. Det är nu marshmallowsbitarna ska bakas in i degen. Alla har nog sin egen teknik men jag plattade ut degbollarna och omslöt degen runt marshmallowsen. Sen fick man pill ihop dem lite här och var där degen sprack.
När alla 36 är klara rullar man dem i socker. Sen in i 200 graders ugn i blott 5 minuter så är de klara.
SÅ GODA!



Marshmallowsen på väg att bakas in

Färdiga att kasta i sig :)



Kolla bara , hur kan man motstå en kaka med
detta mumsiga innehåll!

På bebisfronten är det lugnt. En dag kvar enligt beräkning. Längtar så tills lilla pyret kommer!
Även om jag går över tiden är det så nära så nära <3
'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar