söndag 6 juli 2014

Passionsfrukts-pannacotta med hallon och bränt socker

Till en tjejlunch med två av mina bästa vänner tog jag på mig att fixa efterrätten. Då det är varmt ute nu tyckte jag att en lättare frisk dessert gjorde sig bättre än tex en maffig brownie. Jag valde att återigen göra en pannacotta.
En passionsfruktspannacotta med hallonsås och en "stång" av bränt/smält socker som jag dekorerade med, samt ett papperssugrör för att få lite höjd. Sen kunde jag inte låta bli att sätta lite band runt glasets utsida för att det såg så tråkigt ut med glaset.
Vågade inte frakta i mannens fina kristallglas (som jag brukar använda som dessertskålar), därför blev det vanliga glas.




Passionsfruktspannacotta

3 dl grädde
1,5 gelatinblad
3 msk socker
1 tsk vaniljsocker
2 passionsfrukter

Blötlägg gelatinbladen. Koka upp grädde med socker, vaniljsocker och innehållet från passionsfrukterna.
När det kokat upp tar du kastrullen från plattan och rör ner de urkramade gelatinbladen. Sila pannacottan för att få bort passionsfruktkärnorna, häll upp i serveringsskålar eller glas och förvara i kylen några timmar innan servering.


Bränt socker
Det blir riktigt gott men är otroligt varmt när det smälter.
Häll ner socker i en stekpanna, smält försiktigt och rör då och så med träslev (EJ plast!). När sockret löst upp sig och färgen mörknar är det dags att ta från plattan. Ringla upp önskad form på bakplåtspapper.
Låt svalna & dekorera.

Kolla in dessa klipp för tips & idéer på bränt socker/spun sugar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar