lördag 4 juli 2015

Muffins med vaniljfyllning

Här kommer då äntligen receptet pp muffinsarna som jag fyllde med Leilas vaniljkräm och dekorerade med vispad grädde och en miniros på toppen. Bjöd på dessa när min svärfar var här och tog en fika.







Muffins, 9 st
1 ägg
1 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
50 gram smält smör
1 dl mjölk

Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret och ha i mjölken i detta, häll ner i äggblandningen. Mixa de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dessa i smeten. Rör försiktigt så att mycket luftighet blir kvar i smeten. Fördela i 9 muffinsformar (de fina som jag har bakat i har jag fått av min syster Jeanette).
Grädda i 175 grader ca 15 minuter.

Gröp ut ett hål i mitten, men äppelurkärnare eller sked. Ha ner rikligt med vaniljkräm (recept se här).
Vispa grädde (ca 2 dl) och spritsa på varje muffins. Sen dekorerade jag med mina  "snabbgjorda" minirosor som jag beskrivit i tidigare inlägg.
En lite sockerpärla i mitten av varje ros blev pricken över i:et.

2 kommentarer: