tisdag 9 juni 2015

Budapest-stubbe

En budapeststubbe har jag velat göra ett tag, och nu blev det äntligen av! Mina föräldrar kom på besök och senare på kvällen kom även min syster över, så den gick åt stubben :)
Dock hade jag lite för lite mandariner, så jag la till lite skivad banan också. Kan lova att den blev god!

Spritsade längder


Vänd upp-och-ner. Bakplåtspappret dras av.
Fyllning på plats. Rullning påbörjad.
Ihoprullad.

Dekorerad och kantskuren (som jag givetvis åt upp :) Det bästa med att kantskära!)

Gobit redo att ätas upp!
Budapeststubbe

150 gram finhackade hasselnötter
1 dl vetemjöl
6 äggvitor
3 dl strösocker

1 burk mandarinklyftor på burk, som runnit av.
1 banan
3 dl vispgrädde

25 gram choklad

Vispa äggvitorna och sockret tills det blir vitt och fast (det tar några minuter!)
Blanda hasselnötterna med mjölet och vänd försiktigt ner detta i äggvitefluffet.
Lägg i spritspåse och spritsa ut långa "ränder" på bakplåtspapper, viktigt att de går i varandra. Detta förenklar när den ska rullas ihop.
Grädda i 175 grader ca 15 minuter. Låt svalna.
Vänd kakan uppochner på ett annat bakplåtspapper så att pappret den gräddats på kan dras bort.

Vispa grädden, ha ner skivad banan och mandarinklyftorna (eller bara mandarin som det "egentligen" ska vara). Lägg ut över maräng/sockerkaksfyrkanten. Rulla sen ihop den, gärna om man kan få skarven neråt. Jag fick det näästan :)

Smält chokladen och ringla över.

Ät & njut!

1 kommentar: