söndag 12 april 2015

Päronmuffins

Jag älskar att göra muffins och nu blev det med pärontärningar i. För att förstärka "effekten" att muffinsen innehåller päron valde jag att ha ner lite grön karamellfärg tillsammans med päronen.

När jag skulle bjuda på dem valde jag att dekorera med vanlig vispad grädde som jag spritsade med rund tyll och sen lite grönt strössel på det.

Päron på spisen


Innan gräddning

Färdiggräddade








Päronmuffins


2 ägg
2 dl socker
50 gram smält smör
1 dl vaniljyoghurt (naturell går också bra)
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
2 päron
1 msk råsocker
Lite grön karamellfärg

Vispad grädde
Strössel
 
Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och ha sen ner det och yoghurten i äggblandningen. Blanda de torra ingredienserna och rör försiktigt ner det i smeten, försök behålla så mycket luft det går i smeten. Skala och tärna päronen, lägg dem i en kastrull och ha ner råsockret och lite lite grön karamellfärg, värm upp lite snabbt och låt svalna.
Fyll 12 stycken muffinsformar med hälften av smeten, fördela päronen i formarna och fyll sen på med resten av smeten. Grädda i 225 grader i ca. 15 minuter.

När de svalnat, dekorera med grädde och strössel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar