tisdag 24 februari 2015

Kladdkakemuffins m grädde

Till ett 50-årsfirande fick jag nöjet att göra 45 st kladdkakemuffins. Dessa dekorerade jag med grädde (givetvis), riven choklad,  rullade chokladkex och en bit jordgubbe för att få in lite färg.
De blev riktigt goda! Sällan man kan misslyckas med kladdkaka/kladdkakemuffins men som alltid är jag nervös när jag gör på beställning, men jubilaren var nöjd och då även jag.


På svalning
Dekorerade
Redo för kalas!
Förvaring.
Kladdkakemuffins (till ca 13 st)
100 gram smör 
50 gram mörk choklad 
2,5 dl strösocker
2 st ägg
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
En gnutta salt.
Vispa äggen och sockret fluffigt, ha ner de torra ingredienserna och rör försiktigt. Smält smöret och bryt ner chokladen och låt den smälta. Häll detta i blandningen och rör om. Fördela i 13 formar. Grädda i 200 grader ca 9 minuter. 

När de svalnat spritsa på grädde och önskad dekoration.
De är nästan godare dagen efter då kladdsmeten "satt sig" :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar