söndag 7 december 2014

Vit chokladkaka m. apelsinsmak och polkagrisfluff

Det var en kaktävling i samhället där jag bor och jag ställde upp med ett bidrag.
Jag körde på säkra kort med en kaka och frosting som jag vet är gott tillsammans, en vit chokladkaka med apelsinsmak, dekorerad med polkagrisfluff som jag färgade rosa och vispad grädde. Sen gjorde jag två polkagrisstämplar som jag satte på mitten av kakan och kanterna dekorerades med polkagrissmul.
Det är bra att vara efterklok, det rosa på kakan skulle givetvis ha varit mera rött likt polkagris,  men smakerna sitter och det är huvudsaken även om kakan i sig på minner om en somrig glasstårta :)

Vitachokladkakan utan dekor

Silikonstämpel i smält polkagris
Färdig polkagrisstämpel

Spritspåsarna

Spritspåsarna i min stora blå spritspåse

Kakan dekorerad och klar.
Redo för tävling

Polkakross längs med ytterkanten.


Vit chokladkaka

100 gram vit choklad
100 gram smör
1 apelsin, skal & saft
150 gram kesella
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

Vispa ihop kesella och sockret. Smält chokladen sakta i mikro. Smält smöret. Ha ner den smälta chokladen och rivet apelsinskal samt saften i smöret, häll ner detta i kesellamixen. Blanda mjöl,bakpulver och vaniljsocker, sikta ner i smeten och rör om.

Grädda i en smord springform 200 grader ca 20-25 minuter. Kakan ska vara lite kladdig.*


Polkagrisfluff (gör minst 6 timmar innan användning!)

1,5 dl vispgrädde
70 gram polkagrisar, krossade
Röd karamellfärg eller geléfärg

Värm grädden (får EJ koka). Ha ner polkagrisarna och låt dem smälta ner. Häll sedan i en skål och ställ i kyl mist 6 timmar. Vispa sedan upp till ett fluff och ha i röd karamellfärg.


Vispa 1,5 dl grädde.


Lägg polkagrisfluff i en spritspåse och grädden i en egen påse. Lägg dem sen i en större spritspåse med önskad tyll på och spritsa på! :) På detta sätt är det lätt att få en fin tvåfärgad spritsning.


Polkagrisstämplar

Smält några polkagrisar sakta i mikron på bakplåtspapper som ligger på en tallrik. Ta ut den när det börja bubbla om det smälta, ha ner en silikonstämpel. Låt den stå i det smälta en stund och ta försiktigt bort den. Skär bort överflödig polkagris runtom innan den stelnat helt.

OBS! Smält polkagris är otroligt varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar