fredag 19 september 2014

Vaniljsnitt med choklad och hasselnötter

Snart fyller jag 30 år, minsann. Så nu är jag igång och bakar till kommande fikabesök under nästa vecka. Småkakor gillar jag att baka, och dessa vaniljsnitt piffade jag till med lite choklad och hasselnötter.

Färdiggräddade snittar

Använde mig av min smidiga chokladsmältare, perfekt när jag inte vill krångla med vattenbad. Dessutom håller denna en temperatur så att chokladen varken "bränns"  eller stelnar vilket är toppen när man ska jobba ett tag med chokladen, I skålen bredvid är mina hackade hasselnötter.




Låter chokladen stelna till på galler.






Vaniljsnitt

200 gram smör
5 dl vetemjöl
2 dl socker
2 msk vaniljsocker
1 ägg

Blanda smör, socker och ägg. Ha i de torra ingredienserna och mixa (med maskin eller för hand) tills allt blir en massa.
Rulla ut till 6 st längder. Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar och platta till längderna något.
Grädda i 175 grader ca 12 minuter.
Låt kakan svalna.

Om så önskas, smält choklad och doppa ena sidan i choklad, sen i hackad hasselnöt. Låt stelna på galler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar