tisdag 16 september 2014

Cupcakes med ahlgrens bilar fluff

Till mina senaste cupcakes provade jag en ny typ av frosting - "fluff". I det kan man ha i det mesta i godisväg, jag gjorde med ahlgrensbilar. 
Fluff är enkelt, du smälter ner godis i grädde, kyler ner och vispar upp. Längst ner finns  recept på såväl saftiga vaniljmuffins som bilarfluff.


Till fluffet

Bilar på smältning

Odekorerade muffins

Jag färgade hälften av fluffet med rosa geléfärg och la det längs med sidorna i spritspåsen och det vita fluffet i mitten av påsen, för att på så sätt få lite effekt när jag spritsade. För att sen hålla ihop färgtemat på ahlgrens bilar (vit, rosa och grön) hade jag grönt kulströssel på toppen och sist en bil.

Spritsade med tvåfärgat fluff.

Slutresultat





Nom nom!


Muffins, ca 10-12 st
1 ägg
1,5 dl socker
50 gram rumsvarmt smör
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl mjölk

Vispa ihop socker, ägg och smör, ha ner de torra ingredienserna och rör om, ha sist i mjölken.
Fyll formar och grädda i 175 grader ca 20 minuter. Dessa muffins blir riktigt saftiga!

Ahlgrens bilar fluff
60 gram (en halv påse) bilar
3 dl grädde.

Dela bilarna på mitten. Häll grädden i en kastrull och värm upp försiktigt, lägg ner bilarna. Det är viktigt att det inte kokar utan lätt får sjuda, det tar ett tag för bilarna att lösa upp sig, rör om då och då. När bilarna löst upp sig häll massan i en skål och ställ i kylen minst 5 timmar, gärna över natten.
När detta är gjort vispar du upp det till ett "fluff". Tillsätt färg om så önskas



1 kommentar: