torsdag 14 augusti 2014

Tigrerade kladdkakemuffins

Idag fick jag fikabesök så jag bakade tigrerade kladdkakemuffins där både smeten och dekoreringen var tvåfärgad, vit och brun. Innan Jenny och Jeanette (samt lilla Elise) kom hit för att fika hade de varit på långpromenad, så jag pajjade ju helt klart deras "nyttiga dag" :)

Två spritspåsar med smet.

Spritsade i några lager av varje färg

Spritspåse med vit och brunfärgad grädde.
En färg på vardera sida i påsen.

Färdig muffins med en Polly på toppen.
Skulle dock ha använt en annan tyll för att framhäva de två färgerna lite mer.

Muffinsfatet

Ät mig!
Tyvärr pratade vi så mycket att jag glömde fota dem invändigt
med sina två färger.. men fint bidde det!

Kladdkakemuffins

100 gram smält smör
2 ägg
2,5 dl socker
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao (om man vill ha hela smeten mörk. Ta annars 2-3 msk i hälften av smeten)
1 krm salt

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna. Vänd ner i äggpöset och häll sist ner smälta smöret. Fördela i formar 9-12 st fyllda till 3/4.
Grädda i 200 grader 10-15 minuter, lite beroende på ugn och hur kladdiga man vill ha dem :) Kontrollera med en sticka.
Jag gjorde hela smeten "vit", hällde sen hälften i en annan skål och tillsatte på kakaon.

Till dessa tycker jag att klassisk grädde gör sig bäst, så det fick det bli.

Häpp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar