onsdag 25 juni 2014

Marmorerade mockarutor/kärleksmums/snoddas/fiffirutor

Kärt barn har många namn, jag kallar dem egentligen inte för något av ovanstående utan "kaka på plåt". Mycket tråkigt "namn" men så hette receptet i mammas receptpärm med handskrivna recept som jag vuxit upp med.
Nåja, ikväll har jag gjort en variant av dessa bakverk. Jag avvek från dess signum med kokos på toppen och gjorde istället en typ av marmorering som jag varit nyfiken på att prova. Jag gjorde den klassiska glasyren med smak av kaffe men även en vit glasyr med smak av citron för att bryta av.

När jag bakar står jag inte med en systemkamera runt halsen utan
fotar helt sonika med mobilen,och fotona blir därefter ;)
(Mobil = kladdig!)

Mamma Kickis "Kaka på plåt" (eller mockarutor/kärleksmums/snoddas/fiffirutor om man så önskar)
150 g smör
1,5 dl mjölk
3 ägg
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
4 dl vetemjöl

Smält smöret. Vispa ägg & socker fluffigt. Blanda de torra ingredienserna och ha ner i äggblandningen (sikta gärna ner för att undvika mjölklumpar). Rör om försiktigt. Rör sist ner mjölk & smör.
Häll på bakplåtspappersklädd plåt (30x40 cm) och grädda i 175 grader ca 18-20 minuter.
Låt svala innan du har på glasyren!

Glasyr med kaffe & kakao
75 g smör
3/4 dl starkt bryggt kaffe
1,5 msk vaniljsocker
1/2 dl kakao
5 dl florsocker

Glasyr med citron 1 dl florsocker
Ca 2 matskedar smält smör
Citronsaft av 1/2 pressad citron

Smält smöret och blanda sedan samma alla ingredienserna i två olika skålar för de olika glasyrerna.
Låt stå svalt och "sätta sig" lite innan den bredes på kakan.

För att få den marmorerad gjorde jag som nedan:

Kakan utan glasyr.
La sen ett lager över hela kakan med den mörka glasyren

La strimmor med den ljusa glasyren

Tog en plast kniv och drog tvärsöver kakan & strimmorna

Drog sen diagonalt över hela kakan

Et voilà!

Dessa åker in i frysen (japp, det funkar att frysa dem med glasyren på.), men en och annan kommer jag bjuda mina föräldrar på när de kommer hit på fredag och ska hjälpa oss att röja lite buskar i trädgården.
Och givetvis sparar jag två smakprov uppe till mig och mannen ;)

2 kommentarer: