tisdag 24 juni 2014

Cupcakes med vit chokladfrosting.. som är rosa!

För att fira min storasyster som tagit körkort tänkte jag bjuda på dekorerade muffins.
Receptet är en klassiker från när jag var liten, De sju små dvärgarnas muffins från en Disney kokbok.
Jag gjorde hälften av smeten rosa och blandande "vit" och rosa i formarna.
Frostingen är med vit choklad i vilket rundar av smaken perfekt! Söt och god, den döljer liksom philadelfian som är i. Valde att färga frostingen med rosa geléfärg även den.
Dekorerade med jordgubbsströssel och hyvlad vit choklad som jag petade ner.




Jag var lite snål med rosa färg på smeten som är i,
men den finns där :)



Recept för den som vill ha:

De sju små dvärgarnas muffins:
50 g smör
1 dl socker
1 ägg
1 dl mjölk
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl mjöl

Smält smöret. Vispa ägg & socker poröst. I med smör & mjölk. Blanda de torra ingredienserna och ha ner de sist, rör ner det istället för att vispa ner det så blir de luftigare.
Häll i formar, ca 10-12 st. Grädda i 175 grader ca 15 minuter.

Frosting
50 g vit choklad
75 g smör
75 g philadelfia ost naturell
125 g florsocker

Smält chokladen i vattenbad eller mikro (25 sekunder x 2, rör emellan). Vispa smöret mjukt, i med chokladen & vispa ordentligt. Ha sen i florsocker & philadelfia (+ ev färg). Vispa ihop. Klart!


1 kommentar: